communicatie

mrt

12 maart | 13:00 uur | Grote Kerk

12 maart 13:00 Grote Kerk- Lunchlezing ‘Man van smarten, het lijden van Jezus in de kunst’ met Kunsthistorica Ingrid Gaasterland

Duur: 75 minuten met na afloop koffie en thee.

Binnen de Christelijke traditie is Pasen het belangrijkste liturgische feest. In de passietijd die daaraan voorafgaat, en met name in de Goede Week, staan het lijden en de kruisdood van Jezus centraal. De diverse facetten van dit lijden zijn door vele kunstenaars in alle eeuwen verbeeld in steen, op doek, in gedichten en in muziek.

In deze lezing bespreekt kunsthistoricus Ingrid Gaasterland diverse kunstuitingen; van de bespotting, de kruisdraging, de kruisiging tot de kruisafname van Christus. Kunstuitingen uit diverse tijdvakken, van Byzantijns tot en met hypermodern. Ook onderzoekt ze het begrip zondebok, naar aanleiding van het ontroerende Lam Gods van de schilder Zurbaran. En ze belicht het grote verdriet van de vrouwen onder het kruis, waaronder dat van Maria, de moeder van Jezus.

Uiteraard zal haar verhaal afgewisseld worden door prachtige muzikale fragmenten die hierbij aansluiten. Bachs Mattheuspassion kan hierbij niet ontbreken, maar er is veel meer gecomponeerd voor de passietijd. Kortom, een boeiende lezing voor deze tijd van het jaar.

Ingrid Gaasterland heeft na haar opleiding tot onderwijzeres vele jaren Engels gegeven aan ouderen. Begin 2000 is zij begonnen aan een studie cultuurwetenschappen aan de Open Universiteit, waarbij ze diverse modules kunstgeschiedenis, filosofie, literatuur en geschiedenis heeft gehaald. Vervolgens kon zij kunstgeschiedenis gaan geven op het Summacollege (volwassenonderwijs) in Eindhoven, waarna diverse cursussen en lezingen volgden bij verschillende kunstinstellingen. Zij is ondertussen voorzitter van de kunstcommissie op Landgoed Kasteel Geldrop waar ze zowel exposities als ook lezingen organiseert. Daarnaast heeft ze jaren gezongen in een dubbelkwartet waarmee concerten in binnen- en buitenland werden gegeven; en waarmee tweemaal per maand de mis in de Augustijnen kerk in Eindhoven werd verzorgd.