Onze werk ver weg – zendingswerkers

Harriëtte Smit – Frankrijk

Harrëtte: “Frankrijk is een van de meest geseculariseerde landen van Europa. Het land verlangt naar geluk, liefde en een hoopvolle toekomst en ten diepste is het God die dat verlangen kan vervullen! Daarom zijn er zendingswerkers nodig om in navolging van Jezus het Evangelie door te geven in woorden en daden! Jezus ziet mensen in nood, maar tegelijkertijd ziet Hij mensen met een verlangen om gered te worden. Dat motiveert me om hier aan de slag te zijn.”

Harriëtte Smit heeft jarenlang de wens gehad om te investeren in de Franse jeugd. Na gewerkt te hebben bij de HGJB, is Harriëtte begin 2011 door de GZB en de Goudse St Jansgemeente uitgezonden naar Bordeaux, waarbij onze wijkgemeente als deelgenootgemeente de uitzending mede mogelijk maakt. In Frankrijk heeft Harriëtte haar jeugdwerk-expertise ingezet als missionair jeugdwerker binnen de Unepref, de partnerkerk van de GZB. Vanaf september 2015 is zij verhuisd naar Aix-en-Provence en werkt ze als trainer en jeugdwerkadviseur om het jeugdwerk op landelijk niveau te coördineren en te stimuleren. In de zomer van 2018 werd de band tussen onze wijkgemeente en de Franse kerk ingevuld door een werkvakantie vanuit onze jongeren. Je kunt Harriëtte volgen via https://www.facebook.com/harriette.smit of meer informatie vinden op haar website: https://harriettesmit.com/

Harm en Marja in Zuid-Oost Azië
Investeren in mensen

In Zuidoost-Azië zetten Harm en Marja zich in voor groepen zonder werk en zonder perspectief. Denk hierbij aan

alleenstaande vrouwen, gehandicapten, ouderen, achtergestelde bevolkingsgroepen. De organisatie die Harm en Marja daarvoor heeft uitgenodigd, ondersteunt allerlei hulporganisaties bij het opzetten en begeleiden van projecten voor kansarme mensen. Hierbij worden lokale mensen

getraind. Vaak zijn zij enthousiast, maar ook jong en onervaren. Voor Harm betekent dat advisering bij het opzetten en uitvoeren van projecten en training van lokale medewerkers. Voor Marja betekent het trainen van overheidsmedewerkers en onderzoek naar armoede. De uitzending van Harm en Marja is een samenwerking van wijkgemeente Grote Kerk van de

Protestantse Gemeente Gorinchem en wordt tevens ondersteund door de Hervormde Gemeenten van Everdingen, Hei- en Boeicop en Lopik, door Kerk in Actie en veel donateurs. Meer betrokken worden op het werk van Harm en Marja? Neem een kijkje op https://harmenmarja.nl/doe-mee/ of stuur een mailtje naar de secretaresse van thuisfrontcommissie, Viola Don [email protected].
Familie Kees en Rahel den Toom en hun kinderen – Zwiterland

Kees en Rahel den Toom evangeliseren onder de Albanezen in Zwitserland in de stad Frauenfeld, de uitzendende organisatie is Operatie

Mobilisatie. Dit is de grootste moslimminderheidsgroep in dit land, voornamelijk uit Kosovo en Macedonië. In de directe eigen omgeving verlangen Kees en Rahel ernaar om contacten op te bouwen in de migrantenwijk en zo het evangelie te verkondigen. Door hun zendingsverleden in het verleden, spreken Kees en Rahel goed Kosovaars. Kees is een bekende in onze gemeente, is er opgegroeid en heeft familie in onze wijkgemeente (moeder en zus). De uitzendende gemeente is een van de hervormde Gemeenten van Ridderkerk. Voor meer informatie, nieuwsbrief, steun en gebed kun je contact opnemen met de thuisfrontcommissie Nelleke Walters ([email protected])

Ons werk dichtbij – missionaire commissie Emmaus
Naast de bijzondere roeping die bovengenoemde uitgezondenen vanuit onze gemeente vervullen, mogen ook wij als gemeente gezamenlijk, maar ook individueel het goede nieuws delen met de velen binnen Gorinchem die de naam van Jezus Christus nog niet of niet meer kennen. Soms gastvrij en uitnodigend vanuit onze centrale plaats in de binnenstad, het rijk-historische gebouw, de Grote Kerk, maar ook in ons leven van alle dag, waarin we mensen ontmoeten, die nog grotendeels onbekend zijn met het Evangelie.

Voor een nadere uitwerking verwijzen wij graag naar het beleidsplan van onze wijkgemeente, waaraan ook het missionair beleidsplan is toegevoegd. In deze kennismakingsfolder noemen wij enkele voorbeelden, niet volledig(!) als illustratie en om een nadere indruk te geven: Klik Gorinchem, opvang van migranten (www.klikgorinchem.nl), Alpha-cursus in samenwerking met andere Gorinchemse kerken (www.alpha-cursus.nl), Open-Kerk-tijden op koopzondagen en wekelijks op maandagmorgen en Athletes in action in Gorinchem (sportweek in de zomervakantie voor kinderen en jongeren).

Na het lezen wellicht een roeping gevoeld om mee te doen hierin? Neem dan contact met Jacob Jan Vreugdenhil, missionair ouderling ([email protected]) of  Elseleen Oosterom ([email protected]), wij nodigen je van harte uit, ook namens de andere commissieleden Theotimus Streefkerk, Agnetha Stam, Joanne Peene, Monica Bons.