Pesach maaltijd (Rehobothkerk)

apr

Pesach maaltijd (Rehobothkerk)

12 april | 17:30 uur

Op 12 april vieren we in de Christengemeente Gorinchem de traditionele Pesachmaaltijd/Paasmaaltijd, zoals deze in het Jodendom al 3500 jaar wordt gevierd. Veel Joden vieren deze vlak na de Shabbat. Jezus had ernaar uitgekeken deze te vieren met zijn leerlingen in Jeruzalem. Lees de laatste hoofdstukken van de 4 Evangeliën er maar eens over, dan krijg je er een beeld van.

Maar wat stond er nu op tafel in de bovenzaal? Wat moesten de leerlingen van Jezus van Hem gaan voorbereiden? Deze gegevens vind je niet allemaal in de Bijbel. Dat hoefde ook niet te worden opgeschreven, want iedereen wist in die tijd hoe je de tafel dekte voor Pesach.

Hieronder zie je een bord met de ingrediënten, die de Uittocht van Israël uit de slavernij van Egypte symboliseren.

We beginnen die avond met de traditionele maaltijd. Daarna hebben we de hoofdmaaltijd. Ten slotte keren we weer terug naar een afsluitend traditioneel gedeelte.

Het bord op de foto is ongeveer wat iedereen voor zich krijgt voor het traditionele gedeelte.

Ben je geïnteresseerd in hoe dat ging en wat de achterliggende symboliek is?

Op 12 april van 17.30 tot 21.30 uur wordt je daarin meegenomen in de Rehobothkerk van de Christengemeente Gorinchem aan de Driekoningenstraat 2.

Geef je uiterlijk op 12 maart op via [email protected]

Geef je naam door en het aantal mensen waarmee je komt.

Er zal een bijdrage worden gevraagd voor de kosten.